Een kampioenschap dat we niet snel zullen vergeten

Rond de tijd dat het jaarlijkse Strokeplay Kampioenschap op de agenda staat ben ik vaak met vakantie, maar dit jaar liep het anders en kon ik me inschrijven voor dit mooie toernooi. Helaas bleef de opkomst zeer matig wat enorm jammer is. Want bij een 'normaal' aantal deelnemers wordt er in verschillende categorieën gespeeld zodat iedereen kans maakt. Ook mijn handicap is wat aan de hoge kant maar ik begon met veel plezier aan de dag met mijn gezellige flight Yvonne Tuin, Gea Noë en naamgenote Astrid Drenth. Dat was dan ook gelijk de enige damesflight (helaas).

De eerste 9: jasje aan, jasje uit want het weer was zeer zeer waaierig, af en toe wat spetters en best fris. Maar ja, het is al herfst sinds oktober vorig jaar dus we zijn er inmiddels aan gewend. De resultaten in onze flight liepen wat uiteen, maar ik liep een voor mijn doen geweldige ronde van 33 slagen. Dat kon ik op de 2e 9 niet helemaal vast houden maar met 37 erbij meer dan dik tevreden. Tijd voor lunch en besloten om daarna nog 9 (ipv 18) te lopen gezien het weer en omdat we toch maar de enige 4 dames waren (beetje gek argument maar wel in ons voordeel). De mannen gingen nog voor 18. 's Middags zou het droog en zonnig blijven zo was de voorspelling maar lopend op hole 5 zagen we nogal wat dreigends op ons afkomen. De hele dag hadden we ons al door windkracht 5 heen geworsteld, maar toen we bij de green van 6 kwamen zwol dit aan tot windkracht 6 (voelde als windkracht 83) en moesten we schuilen voor een fikse partij regen. Na een kwartiertje gingen we met volle moed weer verder maar de resultaten bleven beperkt. Astrid maakte nog een behoorlijk rondje met 41 slagen, ik kwam zelf niet verder als 44 maar alles bij elkaar opgeteld bleek dat genoeg voor de winst, dat ik van tevoren niet durven dromen!

Uitslag dames

85

47

132

Trouwens, toen wij als laatste flight binnen kwamen bleken de heren er al te zitten. Bas, wat was daar het verhaal bij?

Astrid Bonefaas

Hier dan het verhaal van de heren.

Astrid beschreef hierboven al hoe het weer was. Het begon allemaal best aardig in de ochtend. De beste scores waren 62, 65 en 66. De 65 was van Hans van Santen, die gewoon zijn handicap stond te spelen. Heel knap dus.

In de middag werd het iets anders. We stonden op hole 1 en de baan was al bezaaid met afgebroken takken en bladeren. Niet erg prettig bij het putten. Toen we op hole 3 stonden te putten hoorden we ineens een krakend geluid alsof er een boom ging omvallen. Het was aan de andere kant van de sloot, maar die bomen zijn hoog genoeg om over de green heen te vallen. Gelukkig was het slechts een grote tak die afbrak.

Nog niet veel aan de hand, maar aangekomen op hole 7 kwam er nog een flinke regenbui bij. Het gebeurde voordat we onze regenkleding aan konden doen. Een paraplu had niet veel zin. De flight voor ons ging heel heldhaftig in het huisje op hole 8 schuilen. Het leek net of dat nog schuiner was komen te staan. Wij wachten even onder de bomen tussen de green van hole 6 en de tee van hole 7. In de verte zagen we weer donkere wolken aankomen en buienradar voorspelde onweer. Dat kwam uiteindelijk niet.

De wedstrijdleiding had zich wijselijk in het Harry Potter kamertje had verstopt, dus die reageerde verbaasd dat we belden voor overleg. Ondertussen kwamen enkele deelnemers het clubhuis in die eruitzagen of ze een stukje hadden gezwommen.

Dit alles was reden genoeg om de tweede ronde in te korten tot 9 holes. Toen we met de laatste herenflight het clubhuis in kwamen waren een paar heren al naar huis gestuurd om wat droogs aan te gaan doen. Misschien jammer voor Hans, die stond weer goed te spelen, maar er klaagde niemand dat we niet doorgingen. Met de nodige (warme) drankjes en hapjes werd de prijsuitreiking gedaan. Een kampioenschap dat we niet snel zullen vergeten.

Het aantal deelnemers was flink tegengevallen, dus de Wedstrijdcommissie zal zich gaan beraden of we dit kampioenschap niet in een nieuw jasje moeten steken. Heel gevat kwam de suggestie dat dit een regenjasje zou moeten zijn. Zonde natuurlijk, een clubkampioenschap moet er voor alle leden zijn. Ik wens de organisatie veel wijsheid toe.

Bas Overwater

Uitslag heren