Het zit er weer op!

Dat kunnen we zeggen na zeven niet alleen enerverende maar ook soms spannende weken Voorjaarscompetitie op de vrijdag. Het Team 4-18 van Beat mocht, ter afsluiting, gastheer spelen voor de teams van Uithoorn 2, Zeegersloot 4, Groen-Geel 3 en Ter Specke 1.

De uitslagen zullen we je niet onthouden en aan duidelijkheid daarin geen gebrek. Zeegersloot pakte Groen-Geel volledig in met 18-4 en het altijd lastige Ter Specke haalde uit tegen Uithoorn (eveneens 18-4), wat puntloos laatste in de poule is geworden. Het team van Beat had vorige week al ongeslagen de poulezege opgeëist en is al in voorbereiding op het verdedigen van hun Fred Looijer Trofee op zaterdag 8 juni aanstaande.

Die Fred Looijer Cup daar stonden de 'koppies' van Team 1-18, van Ronald en Roland, nog helemaal niet naar want zij moesten op de par-3 baan van Amelisweerd in Utrecht de strijd aanbinden tegen twee andere poulewinnaars van de overige hoofdklassen. We hebben het hier dan wel over de NGF landelijke halve finale rondes. Hoe dit is (af)gelopen lees je in het ooggetuige verslag van de vaste reporter Roland (tevens co-teamcaptain).

Ter afsluiting van het Voorjaarscompetitie 2024 seizoen binden alle deelneemsters en deelnemers op zaterdag 8 juni om 14.00 uur met elkaar de strijd aan met als inzet de bovengenoemde trofee.

Wie dacht dat de Wedstrijdcommissie nu op zijn lauweren kan gaan rusten heeft het mis, want de voorbereidingen op de NGF Najaarscompetitie 2024 zijn alweer van start gegaan. Deelname daaraan kan door u worden kenbaar gemaakt
bij ondergetekende en/of via wedstrijden@golfverenigingweesp.nl.
Gestreefd wordt naar deelname met minimaal vier teams en maximaal acht. Je kunt individueel inschrijven maar ook als team van 5 personen (inclusief reserve).

Hans van Santen
NGF Coördinator

“Met opgeheven hoofd…”

Na een fantastisch seizoen in de NGF Voorjaarscompetitie, kwalificeerde team Weesp 1-18 zich voor de landelijke halve finale. Op zich al een enorme prestatie, maar als je eenmaal een winnende reeks noteert, beoog je deze natuurlijk zo lang mogelijk vast te houden. Vrijdag 17 mei moest Weesp serieus aan de bak, de tegenstanders waren immers ook winnaars in de eigen poules en hadden aan dezelfde overwinningsgeur geroken als de kampioenen van Weesp.

De halve finale werd georganiseerd op Golfbaan Amelisweerd in Utrecht. Een korte negen holes baan met minimaal 63 en maximaal 104 meter als afstand per hole. Met tegenstanders uit alle windrichtingen van het land was deze baan voor alle partijen neutraal terrein, met gelijke kansen zou je denken. Maar de co-captains van Weesp wilden niets aan het toeval overlaten en bedachten om de maandag voorafgaand alvast met het hele team te oefenen. Dit idee viel goed in de smaak en zo speelden we twee rondjes (met wisselend resultaat overigens). Alle grassprieten werden geteld en de loop van de greens goed in het geheugen opgeslagen. Aan de voorbereiding kon het dus niet liggen.

Vrijdag 17 mei verzamelden we rond 12.30 uur in het clubgebouw van Amelisweerd. We ontvingen de speelkaarten, sloegen nog een paar ballen op de drivingrange en putting green en meldden ons keurig om 13.15 uur voor de briefing. Onze tegenstanders van vandaag waren reeds bekend, we waren gekoppeld aan De Bonte Bij (uit Uden) en Prinses Wilhelmina (onze Angstgegner van de vorige Voorjaarscompetitie) uit Enschede. Twee sterke ploegen met een beduidend beter gemiddelde handicap dan Weesp 1-18. We draaiden dit tot een psychologisch voordeel; “wij kunnen alleen maar winnen, zij kunnen alleen maar verliezen. Dus wie moet er zenuwachtig zijn?” Met deze attitude stond Weesp 1-18 op scherp en werden de wedstrijden gestart.

De matches werden evenals tijdens de competitie eerst als singles en tijdens de tweede ronde als greensomes afgewerkt. Met één belangrijk verschil, we speelden in de zogeheten Round Robin-variant. Dit houdt in dat je met drie spelers de baan ingaat en gelijktijdig een Matchplay speelt tegen twee andere individuele spelers. Even wennen, maar na de eerste hole ging het als vanzelf.

De resultaten hielden niet over. Er werden slechts drie singles gewonnen, één door Jos en twee door Monica (onze vaste reserve, die bij afwezigheid van Hans haar beste beentje voorzette). De overige partijen werden allemaal, met kleine maar soms ook grote verschillen, verloren. Dan maar inzetten op de greensomes, bij voorbaat dus al een pittige kluif.

Jos en Roland wonnen één van de twee partijen, Ronald en Monica moesten de eer aan de tegenstanders laten en ook het tandem Gert/Charl trokken één partij over de streep. Alles bij elkaar was het dus echt onvoldoende en verloren we met 18-4 van De Bonte Bij en 16-6 van Prinses Wilhelmina. Zoals aangegeven is dat geen schande, de handicaps van de tegenstanders waren gemiddeld echt beduidend beter en dan moet je geluk hebben om op een heel goede dag dergelijke tegenstanders het vuur aan de schenen te kunnen leggen. Aangezien De Bonte Bij van Prinses Wilhelmina won, spelen zij komende vrijdag de landelijke finale. Tegenstander is dan De Heemskerkse, de winnaar van de andere halve finale.

Bij de bekendmaking van de uitslagen en finalisten werd nogmaals bekend dat de prestatie van Weesp 1-18 afgelopen competitie toch echt heel goed was. In totaal hebben er 133 teams deelgenomen aan deze wedstrijd en Weesp 1-18 eindigde in 2024 als 5e. Trots is dus alles wat overblijft, samen met veel leuke spelmomenten op de diverse kleinere banen waar we de afgelopen periode mochten spelen. Met opgeheven hoofd nemen we afscheid, maar… we komen terug.

Tot volgend jaar,

Een trotse co-captain Roland