Drie uit vijf

Uiteindelijk hebben alle drie de kampioenskandidaten het toch maar waargemaakt! Na Team 1-18 van Roland en Ronald en Team 3-18 van Peter en Ad hebben nu ook de mannen van Beat zijn Team 4-18  het kampioenschap in hun poule overtuigend binnengesleept. Deze zesde en voorlaatste laatste (reserve)competitiedag heeft een derde poulewinnaar opgeleverd.

Nu de rook van de Voorjaarscompetitie 2024 vrijwel is opgetrokken, alleen het team van Beat rest nog een gastheerschap tijdens de inhaalwedstrijd om des keizers baard aanstaande vrijdag in Weesp. Het team van Ronald en Roland gaat voor de eeuwige roem in de landelijke finale rondes, kunnen wij alvast de balans opmaken en concluderen dat in totaal 42 speelsters en spelers,
inclusief invalsters en invallers, weer lekker actief zijn geweest in een door de NGF georganiseerde landelijke competitie. Daar weer veel plezier aan hebben beleefd en ondanks het soms overvloedig vallende hemelwater en enkelcijferige temperaturen, de clubkleuren van Golfvereniging Weesp met verve hebben verdedigd. Allen (op één na) gestoken in gloednieuwe wedstrijdpolo's hebben de vijf teams zich meer dan verdienstelijk geweerd met drie eerste, een vierde en een vijfde plaats in hun poules.
Mochten de verslagen van de vaste ooggetuigen en de wekelijkse beschouwingen u aan het denken hebben gezet, zo van 'dat zou ik ook wel leuk vinden en willen meemaken', dan dagen wij jullie uit om alvast voor het volgend seizoen in te schrijven bij de Wedstrijdcommissie (wedstrijden@golfverenigingweesp.nl). Doe het snel want de openvallende plekken zijn populair in de wandelgangen en dus gauw ingevuld.

Deze week dus toch weer een 'uitsmijter van de week' en wel met de kampioenswedstrijd van Team 4-18 van Beat, op de baan van en in Uithoorn, tegen Zeegersloot 4. Na de singles, middels een verpletterende  11-1 voorsprong verkregen, was het 3e kampioenschap eigenlijk al een feit. Eén punt in de greensomes zou al voldoende zijn om dit over de streep te trekken. Maar wat schetste onze
verbazing, de druk voor het koningskoppel Iwan/Paul bleek toch te groot en zij moesten de zege dan ook aan hun tegenstanders laten met miniem verschil (3-4), ondanks dat ze beiden opponenten met overmacht in de singles hadden verslagen. Mysterieuze krachten in de (golf)sport zullen we maar denken.
De winst in de andere twee greensomes waren echter overduidelijk voor de koppels van Wilfried (met stand-in Driekes voor Wim) en Beat (met vaste invaller Dirk Jan voor één van de Andringaatjes) als vaste teamvertegenwoordigers. Met respectievelijk 4-2 en 6-2 kon de kurk van de fles en bleef het nog lang onrustig in het ander zo landelijke Uithoorn.

Vrijdag dus de afsluitende wedstrijden in deze poule in Weesp, waar nog drie teams in de race zijn om de eervolle tweede plek. Groen Geel 3 (2 wedstrijdpunten) speelt dan tegen Zeegersloot 4 (2 wedstrijdpunten) en het nog puntloze Uithoorn 2 neemt het op tegen Ter Specke 1 (4 wedstrijdpunten) uit Lisse.

Wie dacht dat het seizoen er daarmee op zit heeft het mis, want Team 1-18 van Ronald en Roland zijn in hun hoofdklasse poule doorgedrongen tot de landelijke halve finales, die ook vrijdag aanstaande worden gespeeld op de par-3 baan van Amelisweerd in Utrecht. Zijn spelen daar in een 'Round Robin' spelvorm tegen De Bonte Bij 1 uit Uden en een oude bekende uit Enschede van vorig seizoen: Prinses Wilhelmina 1.
Deze halve finales betekenen een première voor onze vereniging, want voor het eerst in ons bestaan gaan we meedoen aan een landelijk kampioenschap van een officiële NGF competitie. Bij een eventuele winst in Utrecht wordt dan ook nog een finale gespeeld en wel op 24 mei bij en in Putten.

Natuurlijk berichten we jullie in de volgende 'Voorjaarscompettitie 2024' aflevering van 17 mei over de verrichtingen van ons vlaggenschip en hoe onze gasten in Weesp het slot hebben beleefd van hun Voorjaarscompetitie in de poule van Team 4-18 van Beat.

Met vriendelijke groet,

Hans van Santen