Oefening baart kunst

In een lekker zonnetje, maar op een baan die duidelijke sporen vertoonde van de forse onweersbuien van de nacht daarvoor, gingen 23 deelnemers van start voor de Instuif.

De wedstrijdleiding in de persoon van Paul Baarbé had zijn best gedaan om met een originele spelformule te komen: strokeplay met aftrek van de volledige playing handicap, met aftrek van de drie slechtste holes, met aftrek van één slag op hole 17, omdat het verboden was om over de driving range te spelen. Zoals u zult begrijpen leidde dit na afloop tot het nodige rekenwerk, waarbij op sommige kaarten nog wel een foutje moest worden hersteld.

Deze formule had ook tot gevolg dat er aanvallend gespeeld kon worden, omdat niet elk foutje direct zou worden afgestraft in de score.

Bij de dames wist Jacqueline van der Linden hier het meest van te profiteren (41 slagen netto), gevolgd door Wies Suwarganda en Martje Franse met respectievelijk 47 en 48 slagen. Wies was ook goed voor de neary op hole 2/11.

Bij de heren bleek deze formule op het lijf geschreven van Kees Eitjes (40 slagen), gevolgd door Peter Janneman (44 slagen) en Fred Nelis (45 slagen). Toeval of niet, al deze heren hebben in de winter in het kader van de Grote Baan Kanjers flink geoefend, waarvan ze in ieder geval op deze mooie dag de vruchten hebben kunnen plukken. De neary op hole 1/10 was voor Kees Eitjes en hij was ook goed voor de enige birdie van de dag op hole 6.

Het was dus voor hem een succesvolle, maar bovendien ook gezellige dag, dankzij het inspirerende gezelschap van Desiree Overdiek en Paul Baarbé.

Kees Eitjes

Geplaatst op: 03-05-2024