3 titelkandidaten, 1 kelder kraker kandidaat en 1 uitgespeelde rode lantaarn drager

De NGF Voorjaarscompetitie 2024 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 5 april tot en met 10 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Zoals de kop van het begeleidend schrijven al verraad zijn 3 van de 5 teams nog volop in de race voor de eindzege in hun poules.
Deze 4e competitiedag heeft een definitieve scheiding aangebracht in wie voor de winst mogen strijden en wie voor een plek boven de streep moeten vechten. Voor één team zit het 'grote feest' van de Voorjaarscompetitie 2024 er zelfs al weer op.

Team 1-18 van Ronald en Roland stond voor de loodzware opdracht om hun 'koppie' erbij te houden na de onverwachte en het  veel impact op het team hebbende bericht van eerder in de week v.w.b. de toekomst als ondernemer en vereniging.

Op bezoek bij De Zandvoortse 2 en tegen laagvlieger Mariënweide 1 lieten de mannen van onze penningmeester, voorzitter en horeca baas zich van hun beste kant zien. Onze vaste reporter Roland neemt u mee in de 'malle molen' van afgelopen vrijdag de 26e april.

Volgende week kan het team van Ronald en Roland de titel in Poule C553 definitief binnenhalen, mits het afsluitende treffen met De Zandvoortse 2 bij gastheer AMVJ in Amstelveen met een goed resultaat (lees: WINST) wordt afgesloten.

Team 1-36 van Max speelde zijn laatste competitiewedstrijd op de baan van de Vijf Margen 4 in Noordwijk tegen de enig overgebleven concurrent voor de laatste plaats, Voorschotense 2.

Het, al vanaf het begin van de competitie, door blessures geplaagde team van Max kon de prestatiedruk helaas niet aan en moest met een 7-11 nederlaag de meerdere erkennen in de Voorschotense concurrent.  Net als tegen AMVJ een nipte nederlaag met perspectief voor de toekomst zullen we maar denken. Uithuilen en de focus volledig richten op de voorbereiding van de jaarlijkse strijd om de Fred Looijer Cup van zaterdag 8 juni Max is nu wat nog rest dit seizoen !

Team 2-18 van Bram kwam als gastheer/vrouw niet in actie, maar zag de kansen op het overgeven van de rode lantaarn in de poule stijgen door een fikse nederlaag van Oegstgeester 3 met 20-2 tegen het ongenaakbare De Kieviten 3, dat met zeven mijls laarzen op de titel afstevent. Ondanks het gelijk aantal punten met Zeegersloot 3, zal het onderlinge treffen in de laatste wedstrijd, bij Oegstgeester 3 in Oegstgeest, van komende week een formaliteit blijken.

Maar let op! bij een zege op Ookmeer 4 kan het team van Bram nog een spectaculaire stijging forceren naar de 3e plaats. Minimaal winnen is dus de opdracht, omdat gastheer/vrouw Oegstgeester is uitgespeeld en op gewonnen holes nog in te halen is. Omdat Ookmeer ook pas 2 wedstrijdpunten bezit, kan een dubbelslag worden geslagen met deze overwinning in extremis.

Team 3-18 van Peter en Ad bleef, bij gastheer/vrouw Nieuwegeinse 2, ongeslagen tegen Hoenderdaal 2 en ligt stevig op koers naar het kampioenschap in hun poule en promotie naar de hoofdklasse.

Komende week bij Hoenderdaal 2 in Driebergen is het erop of eronder tegen Schaerweijde 1. Ook hier nog een addertje onder het gras : bij verlies ligt Nieuwegeinse 2 nog op de loer om, bij winst op ’t Jagerspaadje 1, het kampioensfeestje te verstieren. Winst is dus de enige opdracht die het duo Peter en Ad hun team zal meegeven.

Voor het ooggetuige verslag van de 3e zege op rij verwijs ik je naar het onderstaande relaas van Coos.

Deze week geen ‘uitsmijter van de week’ want de wedstrijd van Team 4-18 van Beat, bij Uithoorn en tegen laatste 'concurrent' Zeegersloot 4,  werd al in een vroeg stadium afgelast en verplaatst naar de reserve dag van 10 mei.

Komende week zal er ook niet gescoord kunnen worden omdat het team dan de thuisbeurt heeft en achterover leunend kan toezien hoe de overige 4 teams elkaar afslachten om in het spoor van Beat zijn team te blijven. Bij winst van Zeegersloot 4 op Groen Geel 3 behoudt het nog een klein kansje op een spannend slot tijdens de inhaaldag op 10 mei tegen ons eigen Weesp 4-18 van teamcaptain Beat.
Ook Ter Specke 1 maakt daarop nog een theoretische kans met winst in beide partijen tegen respectievelijk Uithoorn 2 (puntloos onderaan) en vervolgens Groen Geel 3 op 10 mei.

Drie van de vijf teams staan dus in 'scoringspositie' en één team kan de einduitslag nog een dragelijk aanzien geven. Hoe het afloopt leest u volgende week en na 10 mei als de inhaalwedstrijd van Team Beat is gespeeld.

Weesp 1-18 toont karakter!

Stel je eens voor. Met veel energie, liefde en betrokkenheid ga je voorop in de strijd en plots word je geconfronteerd met onzekerheid, verandering en teleurstelling. En dat je daarna ook nog geacht wordt op de toppen van je kunnen te presteren, terwijl er allerlei gedachten door je hoofd zingen. Niet eenvoudig durf ik gerust te stellen en juist daarom is de overwinning die Weesp 1-18 afgelopen vrijdag boekte waanzinnig knap.

Iedereen heeft het recente nieuws over Golfbaan Weesp natuurlijk gelezen en vormt daar zo zijn of haar gedachten over. In een verslag als deze doen die gedachten er niet toe, daar zijn andere momenten en gremia voor. Maar als je een team vormt met hierin de voorzitter en penningmeester van de vereniging én daarnaast de exploitant van de horeca, is het evident dat de wedstrijd van vrijdag omlijst werd door hetgeen op onze geliefde baan allemaal aan de hand is. Probeer als co-captain dan alle kikkers maar eens in de kruiwagen te houden en toch met de best mogelijke focus aan een – als we het allemaal even lekker relativeren, volstrekt onbelangrijke – voorjaarscompetitie te beginnen. En toch reden we vrijdag allemaal trouw naar onze volgende ontmoetingsplaats, ditmaal The Dunes in Zandvoort.

De degens werden gekruist met Mariënweide, een team dat in de onderste regionen van de ranglijst vertoefde.

Voorafgaand aan de wedstijd werd aan alle teams gevraagd of het akkoord was om met 2x2 singles gelijktijdig door de baan te lopen. Shotgun was schijnbaar geen optie en om de doorloop te bevorderen was dit een alternatief. Team Weesp op haar best ging akkoord met dit verzoek en zo liepen we twee maal een ronde van 9 holes in hetzelfde viertal door de baan. Nu loop je wel vaker met een viertal door de baan, maar toch, tijdens een Matchplay-wedstrijd ervaarde ondergetekende dat het niet bevorderlijk is voor de concentratie.

De baan in Zandvoort is trouwens een genot voor iedere golfer. Mooi glooiende fairways en daarnaast zeer goed onderhouden (het kan dus wel) greens. Er zijn een aantal smalle fairways met aan beide kanten helmgras of struiken als uitdagende obstakels. Gelukkig speelde de wind vandaag slechts een kleine rol, maar als die ook nog tussen de duinen opsteekt is deze baan echt een flinke kluif.

De eerste ronde eindigde met een spannende 7-5 tussenstand in het voordeel van Weesp.

Hans (5-1) en Roland (6-3) wonnen traditioneel hun partijen, Ronald (4-4), Gert (4-4) en Charl (3-3) deelden de punten. Helaas kon Jos de punten niet over de streep trekken, hij verloor met 2-4 (maar bevestigde achteraf wel dat hij had genoten van het mooie weer).

Zonder dat de teamleden tussentijds contact hadden, wisten we eigenlijk allemaal dat een goede score bij de greensomes belangrijk zou kunnen worden. Het duo Jos/Hans stond na 4 holes nog 1up, maar eindigde met een geweldige 6-1 overwinning. Zij konden alvast tevreden op het terras van de zon genieten, met een biertje in de hand en in afwachting van de andere spelers. Het co-captain duo Roland/Ronald begon uitstekend aan de greensomes en gaf de tegenstander eigenlijk nooit enig perspectief om de punten te stelen. Speelden we dan zo geweldig? Zeker niet, maar steeds wanneer het nodig bleek compenseerde de één een mindere slag van de ander en zo bereikten we tevreden het clubhuis. Daar aangekomen duurde het nog ruim 20 minuten voordat ook Gert en Charl zich meldden. Met een enigszins sippe blik bekenden zij schuld, hun bijdrage was vandaag teleurstellend. De afsluitende wedstrijd werd met 1-5 verloren. Er was echter voor dit team ook één verzachtende omstandigheid. Charl zijn haar was erg lang en hij moest aansluitend aan de wedstrijd dan ook met haast naar de kapper. Zo blijkt maar weer, als je in je hoofd ook met andere dingen bezig bent wordt het des te moeilijker om geconcentreerd punten binnen te slepen. Daarom wil ik in het bijzonder toch de prestatie van Jos, Hans en Ronald vandaag benadrukken. Mannen, fantastisch dat jullie er vandaag waren en volop hebben bijgedragen aan onze uiteindelijk mooie overwinning van 15-7.

De wedstrijd tussen Ookmeer en AMVJ eindigde in 13-9, waarmee vrijwel zeker Mariënweide en AMVJ gaan degraderen. Weesp 1-18 staat daarentegen ongeslagen bovenaan. Of we ook ongeslagen als k....oen eindigen...? Volgende week vrijdag is ook dat bekend.

Roland Tiemessen

Een ongelofelijke, maar ook een geweldige wedstrijd

hebben wij gespeeld op 'De Utrechtse' zoals de baan in Houten heet.

Onder de bezielende leiding van onze captain Peter Jager kon dat ook niet anders. Ondergetekende speelde met Hermi een fantastische wedstrijd: 5-1 gewonnen. Ad en Ben speelde gelijk en Peter met Jan ook, dat betekende het record van deze dag, dus bovenaan de ranglijst.

Jammer genoeg (als we volgende keer weer winnen) moeten we promoveren, iets waar we niet erg gelukkig van zullen worden. Maar... we zullen het ook niet zomaar uit handen geven. We gaan strijden voor die laatste twee punten, net als Beat gaan we er ervoor.

Dan maar promoveren. Het is een mooie baan, die iedereen eigenlijk zou moeten uitproberen. De greens ‘liepen’ als een zonnetje (dus oppassen daar!). Ook de korte greens waren moeilijk. Welke club moet je gebruiken voor 55 meter? En welke voor 65 meter met ook nog een sloot ertussen?  Gelukkig had ik met Hermi een uitstekend maatje. Waar ik faalde, loste zij het op en andersom ook.

Prachtig weer hadden we met veel zon. Onze reddende engel voor deze dag was Ben Bruggeman, die inviel voor de geblesseerde Martijn. Beterschap Martijn !

Hopelijk hebben ook andere teams deze dag goed afgesloten.

Graag tot 3 mei, wanneer (bijna, want Max zijn team is al uitgespeeld) alle teams hun laatste wedstrijd spelen. Veel plezier.

Coos de Nijs

Geplaatst op: 29-04-2024