Vreemde vogel

Een paar dagen geleden liep op hole 6 een vogel ter grootte van een lijster met een rode borst. Wim Vinju vond hem zo bijzonder dat hij er een foto van maakte. Maar welke vogel is het nu?
Gezocht op internet en in vogelboeken. Wim heeft contact gehad met de Vogelbescherming en nu weten we dat het om een koperwiek gaat.

De koperwiek heeft zijn naam te danken aan de roestbruine ondervleugels, die je goed kunt zien als hij vliegt.
Het is een kleine lijster met een opvallende wenkbrauwstreep en roestbruine of oranje oksels.

De koperwiek is een wintergast in Nederland. Hij broedt in het oosten en noorden van Europa. Koperwieken hoor je in oktober overtrekken. Met een scherp en lang psriiiihhhh houden de vogels contact met elkaar. Ze trekken met miljoenen over Nederland, soms in enkele dagen of zelfs één dag.

Koperwieken hebben vaak gezelschap van een andere lijster: de kramsvogel. Wie weet spotten we die ook nog op onze baan.

Wil van Horssen

Geplaatst op: 22-10-2017